Uw huidige auto in 2023 vervangen door een niet volledig elektrisch model?

De auto van uw vennootschap is (zo goed als) afgeschreven.

Uw huidige auto in 2023 vervangen door een niet volledig elektrisch model?

De auto van uw vennootschap is (zo goed als) afgeschreven. Een volledig elektrische auto ziet u momenteel nog niet zitten. Wat doet u in het licht van de ‘vergroening’ dan het best? Uw auto nog niet vervangen, vervangen door een auto met enkel een verbrandingsmotor of vervangen door een hybride? We bekijken de verschillende opties.

I.                 De ‘vergroening’ van de autofiscaliteit

De ‘Vergroeningswet’ van 25.11.2021 wijzigt de fiscaliteit voor de auto’s van uw vennootschap grondig. Voor auto’s die CO2-uitstoten en die vanaf 01.01.2026 aangekocht, geleased of gehuurd worden, zullen er helemaal geen kosten meer aftrekbaar zijn. Voor auto’s met een verbrandingsmotor die vóór die datum aangekocht, geleased of gehuurd worden, is er een overgangsperiode.

Op termijn zal u enkel nog kosten in aftrek kunnen nemen van auto’s die helemaal geen CO2-uitstoten. In theorie kunnen dat ook waterstofauto’s zijn, maar in de praktijk zijn dat zo goed als alleen elektrische auto’s. Hybrides, zelfs als ze een hele lage CO2 -uitstoot hebben, worden dus op termijn niet als ‘groener’ gezien dan auto’s met enkel een verbrandingsmotor. Aangezien de kosten van een elektrische auto momenteel, en nog tot en met 2026, voor 100% aftrekbaar zijn, is uw huidige auto vervangen door een elektrische zonder enige discussie fiscaal gezien de interessantste optie.

Bij de aanschaf van een auto laat u zich uiteraard niet enkel leiden door de fiscaliteit. Stel dat u nog even wilt wachten met de overstap naar volledig elektrisch, wat doet u dan het best?

II.               Uw auto niet vervangen

Zoals u weet moet u de aftrekbare kosten van uw huidige auto berekenen met de zgn. gramformule, die het aftrekpercentage bepaalt als 120% - (0,5% × brandstofcoëfficiënt × gram CO2/km). De brandstofcoëfficiënt is gelijk aan 1 voor dieselauto’s, 0,95 voor auto’s op benzine of lpg en 0,90 voor auto’s op aardgas (cng/lng) met een belastbaar vermogen van minder dan 12 pk.

Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 200 g/km of meer en auto’s waarvan de CO2-uitstoot niet bekend is, bedraagt het aftrekpercentage forfaitair 40%, los van het resultaat van de gramformule. Voor auto’s met een CO2-uitstoot van minder dan 200 g/km kan het aftrekpercentage niet lager zijn dan 50% en niet hoger dan 100%. Tot slot bestaat er een bijzondere regeling voor fakehybrides. Dat zijn vanaf 01.01.2018 aangeschafte plug-inhybrides (PHEV’s) met een batterij waarvan de energiecapaciteit minder dan 0,5 kWh bedraagt per 100 kg van het autogewicht, of een CO2-uitstoot hebben van meer dan 50 g/km. Voor deze auto’s moet in de gramformule de CO2-uitstsoot van de vergelijkbare niet-hybrideauto ingevuld worden, of – als er geen vergelijkbare niet-hybride bestaat – de CO2-uitstoot van de hybride x 2,5.

Het aftrekpercentage in 2023 en de daaropvolgende jaren wijzigt niet. Zolang u uw huidige auto niet vervangt, verandert er dus helemaal niets aan de aftrekbaarheid van de kosten ervan.

III.             Uw auto vervangen door een auto met enkel een verbrandingsmotor

Wanneer u uw huidige auto wel vervangt, is 01.07.2023 een cruciale datum. Koopt, leaset of huurt u de nieuwe auto vóór die datum, dan geldt dezelfde regeling als voor uw huidige auto. Koopt, leaset of huurt uw vennootschap de auto pas vanaf 01.07.2023, dan moet vanaf 2025 het aftrekpercentage volgens de gramformule ‘afgetopt’ worden tot 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 zijn dan helemaal geen kosten meer aftrekbaar.

De wet heeft het over de datum waarop de auto ‘aangekocht, geleased of gehuurd’ is. De minister en de fiscus hebben verduidelijkt dat als datum van aankoop de datum telt waarop een auto besteld wordt, dus de bestelbon ondertekend wordt. Een bestelde, maar nog niet geleverde auto wordt dus als ‘aangekocht’ beschouwd. Ook voor leasing of huur moet de auto nog niet in het bezit zijn van uw vennootschap, daarvoor telt de datum van ondertekening van het lease- of huurcontract (circulaire 2021/C/115, 22.12.2021) .

De datum waarop de auto geproduceerd werd of voor de eerste keer in het verkeer gebracht werd, is niet van belang. Koopt u of uw vennootschap bv. in augustus 2023 een tweedehandsauto die in 2020 voor de eerste keer in het verkeer gebracht werd, dan gelden daarvoor de nieuwe regels. Dat betekent dus dat alsdan de aftrekbaarheid afgetopt en uiteindelijk afgeschaft wordt.

IV.            Uw auto vervangen door een hybride

Voor hybrides gelden dezelfde regels als voor auto’s met enkel een verbrandingsmotor, op één verschil na. Dat verschil is dat voor plug-inhybrides (ook degene die niet ‘fake ‘zijn!) aangekocht, geleased of gehuurd sinds 01.01.2023, de kosten van de fossiele brandstof nog maar voor 50% aftrekbaar zijn. De bedoeling van deze regel is dat wie met een plug-inhybride rijdt, dat zoveel mogelijk elektrisch doet en zo weinig mogelijk met de verbrandingsmotor.

V.              Vergelijking

We vergelijken het aftrekpercentage voor de periode van 2023 tot en met 2028 in vijf scenario’s: A1) u rijdt momenteel met een benzineauto met een CO2-uitstoot van 123 g/km en vervangt die niet, of uw vennootschap schaft die auto aan vóór 01.07.2023; A2) uw vennootschap schaft deze auto aan in de tweede helft van 2023; B1) u rijdt momenteel met een (vóór 01.01.2023 aangeschafte) ‘echte’ benzine plug-inhybride en vervangt die niet; B2) uw vennootschap schaft die echte plug-inhybride aan vóór 01.07.2023; B3) uw vennootschap schaft die aan in de tweede helft van 2023.

 

 

A1

A2

B1

B2

B3

 

 

 

 

brandstof

andere kosten

brandstof

andere kosten

2023

64,65%

64,65%

100,00%

50,00%

100,00%

50,00%

100,00%

2024

64,65%

64,65%

100,00%

50,00%

100,00%

50,00%

100,00%

2025

64,65%

64,65%

100,00%

50,00%

100,00%

50,00%

75,00%

2026

64,65%

50,00%

100,00%

50,00%

100,00%

50,00%

50,00%

2027

64,65%

25,00%

100,00%

50,00%

100,00%

25,00%

25,00%

2028

64,65%

0,00%

100,00%

50,00%

100,00%

0,00%

0,00%

gemiddelde

64,65%

44,83%

100,00%

50,00%

100,00%

37,50%

58,33%

 

VI.            Conclusie.

Uit dit voorbeeld blijkt dat als u nu nog geen volledig elektrische auto wilt kopen en uw huidige auto een echte plug-inhybride is, u fiscaal gezien het best nog even met die auto blijft rijden. Alle autokosten, inclusief de brandstofkosten, blijven immers 100% aftrekbaar zolang u die auto behoudt. Het tweede beste scenario is de aanschaf van een echte plug-inhybride (evt. tweedehands) vóór 01.07.2023. Vervolgens komt normalerwijs de vervanging van uw huidige auto door een auto met enkel een verbrandingsmotor (evt. ook tweedehands) vóór 01.07.2023. Meestal zal deze keuze over de afschrijvingsduur van de auto een gemiddeld hoger aftrekpercentage opleveren dan wanneer u na 30.06.2023 een plug-inhybride zou kopen, aangezien in het tweede geval de aftrekbaarheid tegen 100% enkel nog in 2023 en 2024 geldt. Het fiscaal minst interessante scenario is de aankoop, leasing of huur van een auto met enkel een verbrandingsmotor na 30.06.2023. Overleg steeds met uw dossierbeheerder wat de beste optie is.